Continuitatea este forţa noastră interioară!

Japonia la vremea sakurei


Mult mai bine informată decât la prima mea vizită în celebra localitate din golful Sagami-wan, am ajuns la Kamakura înainte de ora 9, părăsind imediat gara pentru a porni pe străzile înguste, aproape pustii, dar debordând de verdeață, etalând totodată și un veritabil carnaval al culorilor, formelor și parfumurilor florale delicate.



3 Kamakura, locul de baștină al shogunatului, la vremea sakurei (partea I)

Recomanda aceasta pagina pe:


Fii alaturi de noi!

Urmareste-ne pe Facebook Urmareste-ne pe Google+

     

      În Kamakura, unii cireși prinseseră a-și scutura florile, dar cei mai mulți erau plini de buchețele albe sau roz, din care se răspândea un parfum suav, iar arbuștii de camelii erau pur și simplu acoperiți cu flori; în plus, arbuștii de azalee cultivați sub formă de gard viu (ceea ce nu îmi imaginasem niciodată că ar fi posibil!) începuseră să își deschidă florile.

      Străduțele Kamakurei sunt o sursă de bucurie cvasi-continuă, la fiecare câțiva pași atrăgându-ne privirile ba un cireș, ba o poartă sau vreo combinație florală, un grup de thuja spiralați, un tufiș de azalee strecurându-și ramurile pe sub baza unui gard compact de parcă ar vrea să tragă cu ochiul la trecătorii de pe drum sau un trunchi uscat, mărturie a unui arbore maiestuos ce a trăit cândva într-o curte, proprietarii preferând să îl facă parte a gardului ce o împrejmuiește în prezent ca parte a istoriei locului; ici - o poartă străjuită de ghivece croind o grădină miniaturală, dincolo - jardiniere din care dau pe dinafara panseluțe în nuanțe aproape incredibile sau un petic de pământ pe care se înalță laolaltă narcise, frezii și bumbișori…

      Înzestrate cu harta obținută în urmă cu trei ani din gară, urmărind însă cu atenție și indicatoarele bilingve montate în lungul străzii principale sau la colțurile unor străduțe desprinse din aceasta, deși pornisem spre templul Marelui Buddha, trecând pe lângă un indicator pe care scria „Zeniairai Benzaiten 600 m”, ne-am decis să nu ratăm ocazia să procedăm la efectuarea unui ritual pentru înmulțirea banilor și am virat la dreapta. De-a lungul acestei străduțe, am remarcat casele mici și elegante, cu grădini miniaturale amenajate fie în spațiul din jurul lor, fie pe mici terase sau chiar pe treptele ce duc spre ușă.

      Dincolo de ultimele case, începe o scurtă porțiune de urcuș abrupt, la capătul căreia, se află o mică poartă a torii străjuind intrarea în tunelul săpat în stânca muntelui ce duce spre micuțul, dar deosebit de popularul altar Zeniairai Benzaiten.

      Dacă în urmă cu trei ani, am aflat motivul care îi atrage pe japonezi în acest altar abia după ce îl părăsisem, acum, am purces la parcurgerea ritualului încă de la intrare, purificându-ne prin spălarea mâinilor și clătirea gurii cu apă din căușul unui mic polonic din bambus, dar nu ne-am îndreptat direct spre peștera ce adăpostește izvorul „fermecat”, ci am pornit pe poteca ce mărginește spațiul prin dreapta, trecând pe lângă numeroase mici altare, bucurându-ne de liniștea locului și admirând șirul de porți ale torii din lemn natur din stânga peșterii, deasupra căruia își revărsa coroana înflorită un cireș.

De altfel, în micuța incintă, erau numeroși cireși înfloriti, iar pe coasta de deasupra șirului de porți ale torii, erau înflorite câteva tufișuri de azalee din soiul cu florile grupate ce creează impresia falsă a unei flori de bujor, în imediata vecinătate a unei mici mese din piatră, înconjurată de scaune croite din trunchiul unui arbore bătrân. La capătul unui mic șir de trepte ce urcă pe lângă versantul stâncos îmbrăcat practic într-o mantie verde de ferigi cu foliole mărunte, numeroase lanterne de piatră marchează marginile unei poteci până la un mic altar plasat într-un foișor.

      Conform legendei, în anul șarpelui 1185, în ziua șarpelui din luna șarpelui, Minamoto-no Yoritomo l-a visat pe zeul Ugafukujin spunându-i să meargă într-o anumită vale din nord-vest, unde un izvor miraculos iese la suprafață dintre stânci; rugându-se acolo și invocând zeitățile șintoiste, pacea urma să se pogoare asupra poporului și țării, prinse într-un război teribil ce dura de aproape cinci ani, după ce clanul Taira încercase să răstoarne dinastia imperială și să preia tronul, Yoritomo aflându-se de partea împăratului, în conflict deschis chiar și cu o parte propriului său clan. Se spune că Yoritomo a urmat sfatul primit în vis și a descoperit izvorul miraculos ce săpase în stâncă o mică peșteră, ridicând imediat un altar dedicat zeului Ugafukujin, iar apa izvorului a început să fie folosită în ritualurile șintoiste dedicate strămoșilor. În urma bătăliei de la Dan-no-ura, clanul Taira a fost învins, iar Yoritomo a devenit primul shogun din istoria Japoniei, așezând puterea administrativă a imperiului la Kamakura.

       Un aspect deosebit de interesant, particularizând în mod special uimitorul amestec religios caracteristic japonezilor ce practică în egală măsură ritualuri budiste și șintoiste, este faptul că acesta este un altar șintoist dedicat celebrării divinității feminine budiste Benzaiten, aducătoare de noroc. Japonezii cred că dacă speli bani în undele izvorului ce străbate altarul și îi cheltuiești ulterior, acești bani se vor întoarce înmulțiți la tine. În interiorul peșterii, se aflau doar un adolescent și un cuplu tânăr – după ce i-am urmărit, într-un act de documentare ad-hoc, am pus și noi mâna pe câte un coșuleț din bambus, am așezat câte o bancnotă de 100 de euro (puteam fi și mai lacome, nu-i așa dar, în Japonia nu se cade! ) și am turnat apă peste ea cu ajutorul unui mic polonic din bambus. Ne-am amuzat copios și am avut grijă să uscăm bine bancnotele, gândindu-ne că ar fi bine să nu le rupem înainte de a le cheltui spre a le aștepta să revină înmulțite în portmoneu.

       Următorul nostru popas a fost templul Kotoku-in, ce îl adăpostește pe Marele Buddha și unde am avut ocazia să vedem ce înseamnă turism la vremea sakurei în Japonia: în absolut toate punctele atractive, erau șiruri de oameni așteptând să poată face o fotografie!

      Curtea templului găzduiește numeroși cireși bătrâni, cu trunchiuri și ramuri groase răsucite în toate direcțiile, care funcționează ca niște magneți pentru orice privitor, așa cum sunt acoperiți complet cu flori până la vârful celei mai mărunte dintre ramuri. Printre ei, sunt împrăștiați și câțiva pini, oferind un contrast plăcut, precum și numeroase pietre de dimensiuni mari și forme diferite – absolut imposibil să nu te oprești pentru a “fura” o fotografie s-o duci cu tine acasă? Dar trebuia să fii chiar vigilent pentru a nu pierde clipa în care perspectiva devenea disponibilă pentru fracțiuni de secundă!…

      Privit de la distanță, ivindu-se ca într-o ramă printre cireșii înfloriți, uriașul Daibutsu devenea un reper pe care nu îl mai poți uita vreodată.

     În arhiva templului, se menționează numele artizanului Hisatomo Tanji, ca responsabil de realizarea imensei statui, ajutat fiind de Gorouemon Ohno, însă – cel mai probabil – finalizarea acestui proiect a fost rodul efortului unei întregi echipe; foarte bine conservată în ciuda expunerii sale în aer liber încă de la mijlocul secolului 14, a devenit un punct de atracție formidabil pentru milioane de turiști din toată lumea, nu doar din rândul popoarelor circumscrise spațiului religios budist.

                                                                                       Andra_ 2011

                       (Va urma)

                                                                                                                   

Vizualizari: 8
Titlu: 3 Kamakura, locul de baștină al shogunatului, la vremea sakurei (partea I)
Categorie: Japonia la vremea sakurei
postat pe 09 May 2021 20:14:34 de




sus - la inceputul paginii Pagina principala cu articole




Va recomandam

Asicamp Blogul lui Atanase





| v5.2

© Copyright 2010-2017 a-queens.ro · Toate drepturile rezervate.
Navigand pe acest website presupune ca sunteti de acord cu: Termeni si conditii de utilizare.

Prima pagina prima pagina Trauceri traduceri Recenzii filmse si seriale asiatice subtitrate recenzii Despre noi despre noi Contact contact